Σιδηροδρομικός σταθμός

Αξίζει να σημειωθεί ότι στον Αλκιβιάδη Παπαλουκά , δήμαρχο Δαδίου και βουλευτή επί πρωθυπουργίας Χαριλάου Τρικούπη οφείλεται η χάραξη μέσω Αμφίκλειας της σιδηροδρομικής γραμμής (1890-1909). Το κύριο επιχείρημά του για να διέλθει το τραίνο από την ενδοχώρα και όχι παραλιακά ήταν για να είναι ασφαλές το ταξίδι και να μην κινδυνεύει από βολές καραβιών που θα πλησίαζαν τα παράλια.

Τα κτίρια κλασσικής νοοτροπίας αποτελούν αρχιτεκτονικά αριστουργήματα και παρά τον παροπλισμό σήμερα του ιστορικού σταθμού διατηρούν την αξία τους.

Σήμερα λίγα δρομολόγια τρένων εξυπηρετούν τους Αμφικλειείς και τους επισκέπτες.

Συμβάν επί Γερμανοιταλικής κατοχής. Τη νύχτα της 13-14/4/1943 δυνάμεις του ΕΛΑΣ με αρχηγό τον Δημ. Δημητρίου (Νικηφόρο) και το Γιάννη Αλεξάνδρου (Διαμαντή) κατέστρεψαν τις μηχανές των τραίνων και τις σιδηροδρομικές γραμμές μεταξύ Αμφίκλειας και Τιθορέας. Το σαμποτάζ αυτό καθυστέρησε περίπου ένα μήνα την αποστολή στρατευμάτων και πολεμοφοδίων των Γερμανοιταλικών δυνάμεων στην Αφρική.

Ωστόσο η Αμφίκλεια πλήρωσε βαρύ φόρο αίματος γι’ αυτό το σαμποτάζ. Σε αντίποινα οι Ιταλοί της Αμφίκλειας στις 16/4/1943 εκτέλεσαν 10 Δαδιώτες και ένα διερχόμενο ξένο. Μνημείο με αναμνηστική πλάκα υπάρχει στο σημείο της εκτέλεσης.

 

 


Τρίτη
26
Σεπτεμβρίου
Μετάστασις Ιωάννου του Θεολόγου και Ευαγγελιστού